Treballar aliances i un lideratge polític fort, qüestions clau per a la internacionalització

Buscar aliances i disposar d’un bon lideratge polític, a més de definir les estratègies adequades, són algunes de les claus que es poden extreure de la jornada “La necessària internacionalització de les ciutats i els territoris”. Una activitat emmarcada en la programació del Dia d’Europa, i organitzada pel Consell Català del Moviment Europeu (CCME), l’Ajuntament de Tarragona i Europe Direct Tarragona, que va tenir lloc aquest dimecres al Centre Cultural El Seminari de Tarragona. En total hi van assistir una trentena de persones entre càrrecs electes i tècnics responsables d’aquest àmbit en els governs locals.

Així, els participants van poder aprofundir en qüestions com ara “La dimensió estratègica de la internacionalització de les ciutats”, “Com passem de la teoria a la pràctica per internacionalitzar-nos”, “Com aprofitar programes, projectes i xarxes per ser presents i visibles internacionalment”, així com “Casos d’èxit i de bones pràctiques de municipis i territoris”.

Algunes de les conclusions de la sessió van ser que “per incidir en l’àmbit internacional no cal ser una gran ciutat, sinó que s’han de buscar aliances”, o que “actualment els estats han perdut el monopoli de les relacions internacionals a favor de les ciutats i el territori”, per això cal treballar des d’aquestes àrees.

A més, “la participació en xarxes permet a la ciutat disposar d’informació àmplia, afegir valor, i passar de ser espectadors a participants, per la qual cosa es configuren noves formes de gestió pública en un marc de creixent internacionalització dels debats”, i “si ens movem en un escenari superior a l’estrictament local, és quan sorgiran les oportunitats”.

Treballant el model i la marca de ciutat

Presidint la jornada hi va haver Francesc Roca, regidor d’Educació, Ocupació i Desenvolupament Econòmic de l’Ajuntament de Tarragona, que va destacar que “cal donar a conèixer dins i fora dels consistoris les iniciatives que es porten a terme a escala internacional, a més d’incloure aquest aspecte en l’estratègia de marca de ciutat”. També va incidir, una vegada més, en què “és imprescindible el lideratge polític”, a la vegada que “s’ha de millorar la competitivitat dels territoris, la qual cosa ajuda a millorar la qualitat de vida dels seus ciutadans”.

En la mateixa línia, Agustí Fernández, director d’estudis i assistència tècnica internacional a Tornos Advocats, va assegurar que “la internacionalització no és un fi en si mateixa, sinó un instrument que requereix lideratge polític, un model de ciutat i capacitat de planificació estratègica”.

Xavier Tiana, responsable de relacions internacionals a l’Àrea Metropolitana  de Barcelona (AMB) va remarcar que “l’Ajuntament de Tarragona té una important oportunitat de lideratge a la Mediterrània gràcies a la celebració dels Jocs Mediterranis Tarragona 2018”. Per la seva banda, Àngels Chacón, primera tinent d’alcalde de l’Ajuntament d’Igualada, va refermar la tesi que “la internacionalització de les ciutats és important per ampliar perspectives, definir estratègies i, finalment, aplicar-les”.

Una jornada que es va allargar durant quatre hores i que, segons els assistents, va ser molt útil, ja que a partir d’ara disposaran de més eines a l’hora d’enfrontar-se al treball d’internacionalització que puguin dur a terme en el seu dia a dia.

Per a més informació de la programació del Dia d’Europa consulteu aquest enllaç.